Nog meer tips om schade te voorkomen!

Diefstal is vaak makkelijk te voorkomen. De meeste dieven slaan graag snel hun slag. En ook geldt: de gelegenheid maakt de dief. Denk aan deze tips: 

  • Sla geen waardevolle zaken op in locaties die (gedeeltelijk) leegstaan. Zorg dat waardevolle items niet in groten getale aanwezig zijn en maak afspraken met leveranciers;

  • Bewaar waardevolle zaken altijd in een goedgekeurde kluis en zorg dat de sleutel niet binnen het handbereik van een eventuele insluiper ligt;

  • Bewaar zo min mogelijk contant geld op de locatie. Geld hoort op de bank. Indien mogelijk, probeer zo veel mogelijk digitale betaalmogelijkheden aan te bieden;

  • Het bewaren van pincodes bij pinpassen is nooit aan te bevelen. Eventueel gepind geld door een inbreker komt nooit voor vergoeding in aanmerking, door zowel de verzekeraar als de bank. Zorg ervoor dat eventuele limieten zo laag mogelijk zijn en beperk de mogelijkheden om contanten op te nemen waar mogelijk.

Publicatiedatum

6 oktober 2020

Gerelateerde verzekering(en)
.

Auto

 De auto blijkt bij veel zorginstellingen (en ook bij allerlei andere organisaties) een zwakke schakel als het gaat om schade. Enkele tips die misschien vanzelfsprekend klinken, maar waar we toch vaak tegenaanlopen:

  • Gebruik winterbanden wanneer de temperaturen lager dan 7 graden Celsius worden;

  • Een zonnebril is altijd aan te bevelen bij zonnig weer, maar bewaar (dure) zonnebrillen in het dashboardkastje of buiten de auto;

  • Neem waardevolle zaken zoals handtassen en laptops altijd mee uit de auto, zelfs bij een tankbeurt of lunch, waarbij de auto voor korte tijd geparkeerd wordt. Denk ook aan sleutelbossen met lopers en sleutels van thuiszorgpatiënten! Waardevolle spullen in de auto zijn door middel van Bluetooth eenvoudig door dieven op te sporen;

  • In geval van een aanrijding met een onbekende derde altijd:

    • 1. Direct nagaan of er getuigen of camerabeelden zijn.

    • 2. Aangifte bij de politie (in ieder geval binnen 14 dagen).

    • 3. Maak foto’s van de schade en de situatie ter plekke.

    • 4. Meld bij de eigen autoverzekering of rechtsbijstandverzekering.

En dan nog dit 

  • Hoe sneller een schade gemeld wordt, hoe sneller actie ondernomen kan worden.

  • Wanneer een schademelding (telefonisch) zo uitgebreid mogelijk wordt toegelicht, zijn er minder aanvullende vragen nodig.

  • Vraag jezelf af wat er precies aan de schade vooraf is gegaan. Zijn er misschien partijen betrokken die aansprakelijk zijn voor de schade? Zo ja, probeer direct een schriftelijke verklaring af te laten leggen/ondertekenen na het evenement of wanneer bekend is wat de exacte oorzaak is.

  • Is de schade door een medewerker veroorzaakt? Laat deze dan ook zijn of haar verklaring zo uitgebreid mogelijk noteren. Wat ging er aan de schade vooraf en welke bijdrage had het persoonlijk handelen op het ontstaan van de schade? Waren er bijzondere omstandigheden van toepassing waardoor de schade ontstond?

  • Wanneer er is gevraagd een schadeformulier in te vullen: probeer deze zo uitgebreid en compleet mogelijk in te vullen. Noteer alle informatie die relevant kan zijn. Bij aansprakelijkheid is bijvoorbeeld de ouderdom en aanschafprijs van de zaken van groot belang om de hoogte van de schade te kunnen beoordelen.

Nog meer antwoorden!

Ondanks alle tips kunnen we ons goed voorstellen dat u toch nog met vragen zit, of dat er sprake is van bijzondere omstandigheden. We zitten klaar om op alle vragen een antwoord te geven. Neem gerust contact met ons op!