Fusie of overname? Dat heeft impact op ziekte en verzuim!

Een fusie van zorginstellingen zorgt vaak voor onzekerheid, verzuim en verloop van personeel. Dit kun je doen om dat tegen te gaan en de fusie soepeler te maken

Publicatiedatum

7 augustus 2024

.

“Uit ervaring weten we dat een reorganisatie, fusie of overname zeker in het begin veel onzekerheid met zich meebrengt voor de medewerkers”, vertelt Barbara Kluth van Synthra. “Dit kan leiden tot uitval en verminderde betrokkenheid. En dat is juist het tegenovergestelde van wat je meestal met een fusie wil bereiken, zeker in de zorg waar het personeelstekort bekend is. Op deze momenten gaan mensen ook zelf de balans opmaken en gaan ze zich afvragen of dat nieuwe jasje hen wel past. Daar komt nog bij dat ze in deze arbeidsmarkt makkelijk ergens anders aan de slag kunnen. Dat wil je juist niet.” Redenen genoeg om de nodige aandacht te besteden aan medewerkers tijdens een fusie of overname.

Wie wil veranderen?

Een fusie of overname brengt onvermijdelijk een verandering met zich mee en de meeste mensen houden niet van veranderingen. “Maar soms gaat een fusie of overname haast geruisloos, bijvoorbeeld als de nieuwe situatie significant beter is. Meestal gaat het om twee culturen die samen moeten gaan en dat is niet eenvoudig.” De truc is om daar al in een vroeg stadium over na te denken en hoe je het opvangt. Draagvlak creëren: “Hoe eerder je dat doet, hoe makkelijker de implementatie van verandering zal verlopen”, aldus Barbara. “Zeker, dat is makkelijk gezegd, maar draagvlak creëren is niet eenvoudig.” Het is belangrijk om proactief te handelen en de medewerkers nauw te betrekken bij het fusieproces. Goede communicatie op het juiste moment is de sleutel. Zo wordt de onzekerheid tot een minimum teruggebracht en dat zal zeker schelen in het verzuim en vertrek. “Transparante communicatie over de plannen, inclusief de achterliggende redenen, de voordelen voor het personeel en lange termijndoelstellingen, is enorm belangrijk. Dus: organiseer regelmatig bijeenkomsten of informatiesessies waar medewerkers vragen kunnen stellen en hun zorgen kunnen uiten. Neem die zorgen serieus. Niet wegwuiven, want dat is vaak waarop het misloopt”, vertelt Barbara. Ook teamvergaderingen kunnen hiervoor gebruikt worden en de betrokken leidinggevende kan veel vragen, onzekerheden of kritiek direct oppakken. “Een open dialoog tussen management en personeel is essentieel om misverstanden en gevoelens van angst aan te pakken en weg te nemen.”

Een bijzonder moment

Een fusie is een bijzonder moment en het gebeurt meestal niet voor niets. Vaak is er al enige tijd iets aan de hand en de fusie is dan een afsluiting van deze periode. Maar wat daarna komt, is nog onbekend. “Als je als kleinere partij wordt ‘opgeslokt’ door een grotere, voelt dat niet altijd fijn. Maar soms juist wel, het kan beter worden. Een fusie kan ook de druppel zijn die de emmer doet overlopen. Dus er kan van alles en nog wat spelen.” Het is een goed idee om de sterke en zwakke punten van de fuserende partijen op het gebied van bedrijfscultuur in kaart te brengen, om zo te komen tot een nieuwe, verenigde cultuur die uitnodigend is voor alle betrokken. “Door de positieve aspecten te behouden en ongewenste punten te elimineren kom je tot een sterke visie en missie. Waar wil je naar toe, en hoe wil je dat doen? Met onze gecombineerde expertise hebben wij de potentie om een werkomgeving te vormen die mensen inspireert en motiveert.”

Wat wij kunnen doen

Synthra kan ondersteunen bij een gedegen verandermanagementstrategie. Dat doen we met een verandermanager die het overzicht houdt en helpt om de medewerkers soepel door de overgang te begeleiden en weerstand tegen verandering te verminderen. “Let wel: Synthra kan helpen in preventieve ondersteuning ten aanzien van verzuim en verloop, maar niet als het gaat om het hele fusietraject. We organiseren bijeenkomsten over de nieuwe structuur, procedures en cultuur, zodat medewerkers beter voorbereid worden op de veranderingen die komen. Daarnaast kunnen interne 'ambassadeurs' dienen als aanspreekpunt voor medewerkers en hen ondersteunen bij het navigeren door de veranderingen, wat het aanpassingsproces kan vergemakkelijken”, licht Barbara toe. Toch kan het gebeuren dat werknemers zich zo overweldigd voelen door de veranderingen, dat zij extra ondersteuning nodig hebben. “We bieden ondersteuning aan voor werknemers voor wie het allemaal teveel wordt. We organiseren dan inloopspreekuren die fungeren als een laagdrempelig loket waar werknemers terecht kunnen met hun vragen, zorgen en eventuele behoefte aan ondersteuning. Dat gaat zover als toegang tot counseling en andere vormen van psychologische ondersteuning voor medewerkers die moeite hebben met de veranderingen.” De ervaringen van werknemers, hun feedback op de effectiviteit van genomen stappen en maatregelen wordt geanonimiseerd gedeeld, om zo het proces verder te optimaliseren. Synthra houdt de verzuimcijfers in de gaten, inclusief de redenen voor verzuim om knelpunten vast te stellen en aan te pakken.

Meer weten?

Schakel van tevoren met de POB of uw verzuimmanager en zorg voor voldoende capaciteit voor preventieve inloopspreekuren. “Als Synthra, ook na de fusie, uw arbodienst is dan nemen wij de preventieve spreekuren kosteloos voor onze rekening. Een arbodienst heeft ook belang in het voorkomen van verzuim.” Neem gerust contact op met Sovib of Synthra voor meer informatie.


Bedankt voor uw inschrijving. U ontvangt een e-mail waarmee u uw inschrijving kunt bevestigen.